Weblog #2147

Monday 2010-01-18 07:56
Author: Ingmarie Nilsson
Den verkliga faran
Det har varit, och är, väldigt tyst om den där svininfluensan/nya influensa.
Vart tog denna pandemi vägen?
Utbrottet som FN:s världshälsoorganisation,WHO, varnade för har inte alls blivit som förväntat.
Flera länder har minskat sina vaccin-beställningar, men i många fall är det omöjligt för landet att få tillbaks pengar eftersom de har förbundit sig att köpa.

Nu ska WHO granska sig själva eftersom det misstänks att man har överdrivet faran med A/H1N1.(D.v.s. "svinnfluensan)

Det extra intressanta är med att Margaret Chan som utlöste
pandemivarningen själv inte har tagit vaccinet under 2009.

Varför inte då?

Epidemiologen Wolfang Wodarg, ordförande för Europarådets hälsokommitté, avfärdar svininfluensan: FN blev blåst av läkemedelsindustrin, säger han enligt nyheter24.se..
Precis som även DN:s Dan Jönsson skriver.
Läs även mer om det här.

Jag har sagt det förr men säger det igen;
Det här är en av vår tids största skandaler!
It´s all about money.

Den verkliga faran är den som SvD har skrivit om de senaste dagarana.
Nämligen de resistenta bakterierna.
Varje år dör minst 25 000 människor, troligtvis är det flera 100 000, i Europa p.g.a dessa resistenta bakterier där ingen antibiotika biter.

Anledningen är att användandet av antibiotika sker i allt för stor och okontrollerad omfattning.

I vissa länder kan man köpa antibiotika utan recept men även Sverige är dåliga på att använda preparaten rätt.

Otto Cars, bl.a. professor i infektionssjukdomar, menar att vi
måste halvera användandet i Sverige.

De som dör är framförallt cancersjuka, små barn, multisjuka och personer som gått igenom stora operationer.

Allra mest antibiotika skrivs ut till öroninflammationer, halsfluss, långdragen hosta och bihåleinflammation vilket egentligen är helt onödigt.
Studier har t.ex visat att antibiotika bara hjälper en av 20 stycken och när det gäller halsfluss handlar det om några timmars kortare sjukdomstid.

Vid långdragen hosta märks ingen effekt alls och knappt heller på bihåleinflammation.

Ändå skriver läkarna ut gång på gång. Hur kommer det sig?
Okunskap?
För att göra patienten "glad och nöjd"?
Oavsett så är experterna helt överens.
"Vi måste dra i handbromsen", säger de och kräver ett ändrat beteende för att kunna ta upp kampen mot de
resistenta bakterierna.
Även om man själv har ett eget ansvar så är det trots allt inte patientens ansvar och fel att läkarna skriver ut så mycket antibiotika.

I England har man tagit ett steg för att minska användandet. Där skriver läkaren ut antibiotika (så patienten blir nöjd) men receptet kan inte lösas ut förrän efter tre dagar och då har ofta alla symptomen försvunnit.

Det här är mycket, mycket värre än den upphåsade svininfluensan ändå skrivs det nästan ingenting om den.

Varför?

Min teori är att här finns inga pengar för läkemedelsbolagen att hämta.
Tvärtom.
Men det fanns och finns det i t.ex. en "låtsas-pandemi".

Det riktigt läskiga är att förtroendet för bl.a. WHO blir kraftigt grusat när sådan här saker inträffar.
För vad kommer vi att tro nästa gång de "varnar" för en pandemi?

Läs även gärna t.ex. Liv Beckströms artikel.

Fakta;
MRSA

VRE

ESBL

13 comments to "Den verkliga faran"

Monday 2010-01-18 09:39
Katarina
Jag brottas med det här dagligen. Förklarar om och om igen att man kan inte ta till antibiotika i tid och otid. "jo, det kan man visst, när jag var barn fick jag äta antibiotika förebyggande mot urinvägsinfektion"
Jo, det är därför vi har de problem vi har idag osv.

Det enda som funkar är att orka ta debatten om och om igen. Men vi har inte tid att vara sjuka idag och låta infektioner läka ut.

För som du skriver så finns det inga pengar här att tjäna för industrin och därför inte heller så mycket hjälp att få.

På den är punkten är vi enade!!
Monday 2010-01-18 10:59
Dunceor
Jag har en långdragen hosta/halsont, jag borde få lite antibiotika tycker jag :P
Nej men jag förstår vad du menar, folk använder läkemedel alldeles för lättvindigt.
Monday 2010-01-18 13:02
anneli
Håller helt med om antibiotika-användningen - den är för lättvindig och jag tror det beror på (i Sverige) att läkarna inte hinner/orkar förklara/stå emot.

Att H1/N1 skulle vara någon slags läkemedelsindustrikomplott har jag svårt att tro. Men givetvis hakar vinstdrivande företag på när möjligheten att tjäna pengar finns. Förhoppningsvis använder de delar av vinsten till att generera morgondagens antibiotika :-) Det är myndigheternas ansvar om det nu skulle vara så att felaktiga beslut fattats om pandemi-varningar och massvaccinering.
Monday 2010-01-18 16:54
Oliver Sture
Håller med om att vi överkonsumerar antibiotika och att läkemedelsbolagen gör ALLT för att tjäna pengar. Men hur ser lösningen ut? Vilken kraft är stark nog att förmå människor att göra kloka val på en manipulativ marknad?
Monday 2010-01-18 18:13
H C Barregren
Saknad av ingen!
Monday 2010-01-18 18:14
Daniel
Som väntat! ;). Jag är fortfarande nöjd över beslutet att inte vaccinera mig trots att det sägs att jag kan vara en riskgrupp.

Tyvärr är jag ändå läkemedelsbolagens våta dröm. Mina mediciner kostar ca 10 000:- per månad och jag ska ta dom livet ut som det ser ut i dagsläget :(....tur att dom finns trots allt annars hade jag nog inte kunna springa med er idag :)
Monday 2010-01-18 18:41
Ingmarie
Katarina; Det ÄR svårt men jag tror att kunskap, information och tydliggörande från stat och regering är en första väg att gå. Och att förebygga!
Det är inte "normalt" att vara sjuk stup i kvarten.

Dunceor; Exakt. det är ju en snabb lösning men extremt kortsiktig...

Anneli; Så är det nog och många inser nog inte "faran". När man hör hur en del resonerar undrar man faktiskt hur de fått sin läkarleg.
Ang. massvaccineringen så får vi väl se vad de kommer fram till. Jag vidhåller fortfarande att det här är en bluff och det är inte första gången... Pengar har som bekant en ENORMT stark kraft. Det förvånar mig att lilla Sverige är det land där absolut mest vaccinering har genomförts. Vissa länder har gjort i princip noll och har färre insjuknade i influensan. Förvånar mig med att myndigheterna "vågade" köpa så mycket av ett vaccin som var så lite testat med tanke på hur försiktiga vi är i, och med, allt annat.


Monday 2010-01-18 18:42
Ingmarie
Daniel; Jag tror du gjorde helt rätt! Risken att du hade fått en biverkning som gjort att du inte kunnat springa är ganska (lika?) stor som risken för influensan.
By the way, man vet att Powerplate träning är väldigt bra för personer med MS. :-)
Monday 2010-01-18 18:45
Ingmarie
H C Barregren; Bara av läkemedelsbolagen...

Oliver Sture; Det är Okunskapen som är den stora boven tror jag. Så MER kunskap, information och riktlinjer. Jag tror helt enkelt många inte fattar! Och en del är nog dessvärre. "obotliga". Ungefär som de som röker. De vet att det är farligt men förmår inte sluta.
Tuesday 2010-01-19 15:52
Benet
Bra och viktigt inlägg Ingmarie!

Skandal! Snacka om att känna sig "blåst". Tänk vad snor-giriga företag i kombination med mediernas skräckpropaganda kan få folk att bete sig på ett sätt de kanske egentligen inte tänkt sig?...

Multiresistenta bakterier är något som har skrämt, och fortfarande skrämmer, mig. Antibiotika borde inte få ges utan "bevis", typ halsprov, att det verkligen rör sig om bakterier som förmodligen inte kommer att ge sig utan denna medicin.

Folk trycker ju i sig bredspektrums-penicillin avigt och rätt. Läskigt!
Tuesday 2010-01-19 21:50
Ingmarie
Benet; Tack! vaccinet är ett av de strörsta lurendrejerierna som gjorts. Vi harbara sett början. men de kanske lyckas "mörka" det hela. :-( Jag har sett hur det kan bli IRL med resistenta bakterier och det är ingen rolig syn...Håller helt med dig om att det borde vara högra "krav" innan man ska få antibiotika. Men det gäller ju först att få läkarna att fatta det....
Wednesday 2010-01-20 00:07
H
I min stad har läkarna verkligen tagit det ansvaret. Dom skriver inte ut det till nån nästan...inte min systers barn som hade en öroninflammation som kom tillbaka gång på gång på gång heller. Lite tveksamt i vissa fall men bättre i några. Jag hade återkommande halsflussar ett halvår men jag blev inte särskilt sjuk till slut o då struntade vi i penicillinet. Inte haft nån hemsk drabbning sen dess. Det naturliga är ju att få antikroppar mot såna sjukdomar precis som mot svinis.
Skönt att du verkar må lite bättre. :)
Wednesday 2010-01-20 09:34
Ingmarie
H; Heder åt "era" läkare!:-) Nu håller jag tummarna för att DU piggar på dig!

Add comment

No HTML allowed, only good old plain text. The Name, Comments and CAPTCHA fields are mandatory. Note that http:// will be added automatically to your URL.

Name:

Email address (will not be shown):

URL (for example www.nemonisimors.com):

Comments (max 1000 characters):

What is the sum of 4699 and 12?